Een bussie vol met blanken - Reisverslag uit Kabale, Oeganda van Vera Peters - WaarBenJij.nu Een bussie vol met blanken - Reisverslag uit Kabale, Oeganda van Vera Peters - WaarBenJij.nu

Een bussie vol met blanken

Door: Vera Peters

Blijf op de hoogte en volg Vera

22 April 2014 | Oeganda, Kabale

Op donderdagmiddag zijn we opgehaald door Haschim, onze reisleider voor de trip naar Queen Elizabeth National Park en Lake Bunyonyi. Na een lange rit van zeker 7 uur zijn we aangekomen bij het White Guest House (toepasselijke naam) waar we die nacht zouden verblijven om de volgende dag het park in te gaan. Hier hadden we allen een eigen kamer met een wonderbaarlijk goed bed!! Het was echter wel een kort nachtje want om half 7 moesten we weer paraat staan. Aangekomen in het park was het vrijwel gelijk raak, leeuwen! Ze lagen te luieren in het gras dus we konden enkel wat oortjes zien uitsteken. Daar stak onze buschauffeur even een stokje voor! Hij gooide wat stenen zodat ze wakker zouden worden, en dat lukte! Eén van de drie leeuwen vloog op, keek ons strak aan en gromde, waarna hij heel rustig ergens anders ging zitten. De andere twee zijn uiteindelijk ook wakker geworden uit hun schoonheidsslaapje en liepen naar een ander plekje in de schaduw. Heel bizar om te zien dat enkele meters verderop de antilopen stokstijf stonden en met alle concentratie gericht op de leeuwen. Helaas was het nog geen lunchtijd voor de leeuwen dus ze hadden nauwelijks oog voor de antilopen. Na een korte stop zijn we verder gereden en hebben we opnieuw drie leeuwen gespot. Erg leuk om deze dieren in het wild te zien! Daarnaast hebben we tijdens deze gamedrive ook veel mooie natuur gezien en andere dieren zoals buffels, apen, olifanten, pumba's, allerlei soorten vogels en ik heb zelfs de staart van een luipaard gespot die zich gauw voor ons verstopte. De hele gamedrive heb ik boven op de bus gezeten, met als gevolg pijnlijke billen door de ernstig hobbelige weggetjes! Maar wel een ontzettend mooi uitzicht! Tijdens het tweede gedeelte zijn we bergop gereden (nog steeds op de bus zittend) naar een krater landschap en een groot meer met uitzicht over het gehele park.

Uiteindelijk zijn we in de middag aangekomen bij onze slaapplek in het park waar we geluncht hebben. Vervolgens zijn we de boottocht gaan doen op het Kayunga Kanaal. Het weer sloeg even helemaal om met onweer en regen, met als gevolg dat we zeker een uur later pas met de boot konden vertrekken. Deze weeromslag maken we wel vaker mee hier! Maar na regen komt ook weer altijd zonneschijn, hetgeen die dag net zo was. Tijdens de boottocht hebben we ook weer ontzettend veel dieren gezien. Het kanaal waar we over vaarden reikte tot in Congo, waar we ook in de buurt van de grens geweest zijn. Na de boottocht zijn we terug naar onze slaapplek gegaan waar we hebben gegeten en kapot het bed in zijn gestapt. Het eten is hier goed te doen en erg lekker! Zolang ik geen vis geserveerd krijg vind ik alles prima..

In de ochtend zijn we weer vroeg vertrokken naar ons volgende verblijf bij Lake Bunyonyi in de bergen. De weg hier naartoe Helaas heeft het tot in de middag geregend, waardoor we weer moesten wachten totdat we de boottocht konden maken. Ons verblijf lag pal naast het meer en we sliepen per twee man in een boomhut. Erg leuk, maar ook erg koud! We waren blij dat de zon uiteindelijk doorbrak want de boottocht was erg mooi! Het landschap leek een beetje op Azië, waar ze in de bergen de plantages hebben. Tijdens de boottocht zagen we allerlei eilandjes waarvan eentje Punishment Island was. Dit was een klein eilandje waar vroeger mensen op gezet werden die verkeerde dingen deden! Ook zagen we een zebra, de enige die we tot nu toe gezien hebben. Deze stond op een klein eilandje tussen de buffels en antilopen. Na de boottocht hebben we in de avond met een wijntje rondom het kampvuur gezeten waarna we samen met Haschim de stad Kabale onveilig hebben gemaakt. Hier was een café met achterin een groter gedeelte waar alle Afrikanen losgingen. Grappig om te zien dat vrijwel iedere Afrikaan hier kan dansen en ritme heeft! Minder grappig dat ze ook constant willen dansen met alle blanke mensen!

Na een korte nacht waren we weer vroeg op. We hebben samen een paasontbijtje gehad en zijn vervolgens terug gereden naar Kampala. Rond 8 uur in de avond zijn we aangekomen. Herenigd met Nina en Marit, die niet mee waren maar eerder een Gorilla Tracking weekend hebben gehad. Het was weer een top weekend en ik heb ontzettend genoten van alle indrukken! Oeganda is en blijft een mooi land met steeds meer nieuwe ontdekkingen en ervaringen. We zijn van plan om binnenkort een weekend te gaan raften en een tripje te plannen naar eilandjes hier in de buurt. En ook hier vieren we vrijdag Kingsday Night bij de Nederlandse Ambassade! Tijd voor een oranje invasie in Kampala!