Bevallingen aan de lopende band - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Vera Peters - WaarBenJij.nu Bevallingen aan de lopende band - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Vera Peters - WaarBenJij.nu

Bevallingen aan de lopende band

Door: Vera Peters

Blijf op de hoogte en volg Vera

16 April 2014 | Oeganda, Kampala

Even een kleine update vanuit het verre Afrika! Vorige week heb ik de hele week op de Low Risk Ward gestaan waarbij ik op donderdag mijn tweede bevalling heb gedaan! Vlak voordat de bevalling plaatsvond gaf de midwife aan dat de moeder in kwestie HIV-positief was. Oke, even opletten dus! Ik deed mijn schort voor, spatbril op en driedubbele handschoenen aan. De bevalling verliep redelijk snel, met toch nog wat vruchtwater dat in de rondte spoot. Het zweet liep ook even over mijn rug heen! Na het kindje veilig ter wereld te hebben gebracht ben ik het gauw gaan afdrogen en onderzoeken. Het jongetje bleek nog wat blauw (cyanotisch), maar huilde goed, had een goede hartslag, een goede ademdrive en bewoog zijn armpjes en beentjes naar behoren. Terug bij de moeder gaf de midwife aan dat het kindje inderdaad wat blauw zag maar dat dit gauw bij zou trekken. De grote vraag was natuurlijk of dit kindje ook HIV had, aangezien transmissie via zwangerschap/geboorte kan plaatsvinden en ook nog eens een erg hoge kans geeft om HIV te krijgen. Als de moeder echter haar medicatie goed neemt is de kans kleiner dat het kindje HIV besmet is. Diezelfde dag ben ik met de ambulance meegegaan (als je het zo mag noemen) vanuit de Low Risk buiten het ziekenhuis naar de High Risk Ward in het ziekenhuis. We moesten een vrouwtje vervoeren die ieder moment zou gaan bevallen van een prematuur kindje van 27 weken. Helaas was dit kindje al overleden. Aangekomen bij het ziekenhuis moest het vrouwtje met ons naar de afdeling lopen. Toen we er bijna waren kon ze echter niet meer en is ze in de hal op de grond gaan liggen. De bevalling bleek al in gang, we zagen de beentjes al! Het kindje bleek dus ook nog een andere ligging te hebben. We hebben het vrouwtje gauw naar de afdeling moeten dragen, waar ze vervolgens is bevallen. Het kindje is na de bevalling weggehaald en in doeken gewikkeld, waarna ik het niet meer heb terug gezien..

Deze bevalling was tevens de laatste op de Low Risk. Op dinsdag ben ik begonnen op de High Risk Ward na een weekendje "ziek vieren". Hier heb ik deze week vooral veel katheters en infusen geplaatst bij vrouwen die een keizersnede moesten krijgen. Erg goed om skills te leren! Daarnaast heb ik ook een bizarre bevalling gezien met een vacuümpomp. Ging er weer erg hardhandig aan toe, waarbij het bloed in de rondte spatte en de vacuümpomp zelfs een aantal keren losschoot. Uiteindelijk is deze moeder naar de operatiekamer moeten gaan (hier zelf lopend natuurlijk) voor een keizersnede. Gelukkig bleek uiteindelijk alles tiptop met haar kindje!

Vanaf morgen gaan we weer onderweg voor een vierdaagse safari in Queen Elizabeth. Mooie verhalen zullen dus snel weer volgen!

  • 17 April 2014 - 08:31

    Laura Daamen:

    Lieve Vera,
    Wat een bijzondere verhalen :D
    Jeetje wat doe jij veel ervaring op! Knap hoor!
    Ik hoop dat je Safari te gek is geweest en dat je kunt genieten van alles wat je meemaakt.
    Heel veel succes, plezier, speciale ervaringen en onvergetelijke momenten!!!
    Liefs xxx Laura

  • 17 April 2014 - 14:02

    Mariëtte Jongen:

    Hoi Vera,

    Ik lees je verhalen met steeds meer verbazing hoe primitief het nog steeds daar aan toe gaat en ook hoe ze met die vrouwen omgaan triest! Is wel een goede leerschool voor jou denk ik zo. Ben toch echt blij dat ik in Nederland heb mogen bevallen (lang geleden).
    Veel plezier op safari en geniet maar van je vrije dagen zodat je weer fit aan een nieuwe week kunt beginnen.

    Veel groetjes van ons allemaal

    Mariëtte Wiel Rick Jorn Lone

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera

Actief sinds 24 Maart 2014
Verslag gelezen: 552
Totaal aantal bezoekers 8285

Voorgaande reizen:

26 Maart 2014 - 26 Mei 2014

Co-schap obstetrie & gynaecologie

Landen bezocht: